Selecteer een pagina

 

De zoektocht naar de perfecte boot, is een hele opgave. Zeker als je zowel je huis als vervoersmiddel wordt. Hier lees je hoe wij het aanpakten:

 

Boten bekijken

Wij bekeken eerst een stuk of 5 boten om te zien wat we fijn en belangrijk zouden vinden aan boord. De eerste boot die we bezochten was zelfs ver boven ons budget, maar in het buitenland zagen we een versie die wel betaalbaar was. In plaats van helemaal daarheen te reizen, zochten we of een soortgelijke boot ook in Nederland te koop lag. Puur om er een gevoel bij te krijgen. De bezichtigingen leidden uiteindelijk tot een eisen- en wensenlijstje.  

Eisenlijstje

  • Tussen de 13 en 15 meter lang (43 en 49 voet): kleiner voelt meer als een vakantieboot, dan als een boot waar je op kunt wonen. Groter betekent vaak niet alleen een hogere aanschafprijs, maar ook het havengeld en het onderhoud wordt flink duurder.
  • Goede staat van onderhoud: We zijn best bereid wat aan de boot te doen, maar we willen geen heel klusproject. We hebben net 3,5 jaar aan ons huis geklust, dus we zijn nu iets minder enthousiast over doehetzelfprojecten. Daarnaast gaan we ook al op de boot wonen en als je in zo’n kleine ruimte moet wonen en klussen, dan is dat niet goed voor je zenuwen. Zeker niet met kinderen. 
  • Minimaal vier hutten (slaapkamers): Benjamin en Frank krijgen allebei hun eigen hut, wij één. Die extra hut is voor als er vrienden of familie op visite komen of gewoon om spullen op te bergen op een plek waar je er vrij gemakkelijk bij kunt. Die vierde hut is in de meeste gevallen, namelijk een soort kast met een stapelbed erin.

    Soms betekent deze eis dat de voorste hut is opgesplitst in twee net-niet-tweepersoonsbedden. Maar dat is prima voor de kids.

  • Alle zeilen moeten vanuit de kuip bediend kunnen worden: Zeilen met een gezin betekent eigenlijk zeilen in je eentje. De ene ouder zeilt, de ander entertaint intussen de kinderen. Het is dus belangrijk dat de boot zo is ingericht dat deze door een persoon veilig te zeilen is.   

 

Wensenlijstje

We zouden het fijn vinden als de boot ook aan onderstaande punten voldoet, maar het zijn geen showstoppers. Uiteindelijk is het kopen van een boot altijd een compromis. De perfecte boot bestaat (in ieder geval met ons budget) niet. 

  • Niet dieper stekend dan 2 meter: Een diepere kiel (dat ding dat onder water steekt) betekent dat ons vaargebied beperkt wordt tot dieper water.
  • Hoekkombuis (kombuis = de keuken): Dit is qua vastgrijpmogelijkheden veiliger dan wanneer de kombuis langs één kant van de boot zit. Wel zo handig als je in slecht weer moet koken voor een heel gezin.
  • Staruimte in de hele boot: voor Jessica is dit geen probleem, maar voor Jeroen is het plafond in een badkamer of hut voorin weleens te laag.
  • Een vaatwasser: just kidding. Afwassen is alleen niet iets waar we naar uitkijken. 

Het budget

Het budget ligt zo rond de € 100.000,- inclusief eventuele benodigde aanpassingen. Dat betekent automatisch een gebruikte boot. Nieuwe boten beginnen zo rond € 250.000,-. Er zijn weleens goedkopere boten, maar boten met een waarde lager dan € 100.000,- zijn niet te verzekeren voor een wereldreis. En we willen natuurlijk wel goed verzekerd zijn. 

Bavaria, Jeanneau of Beneteau

Met onze eisen- en wensenlijstjes in combinatie met ons budget komen we al snel uit bij de zogenoemde productieboten. Dit zijn schepen die in serie geproduceerd worden en daardoor redelijk betaalbaar zijn. Je krijgt veel ruimte voor je geld. Bekende merken zijn Bavaria, Jeanneau en Beneteau. Wij kijken naar modellen, die zo tussen 2000 en 2004 gebouwd zijn. 

Vergelijk het met een 7-zitter

Voor de niet-zeilers: Als we het met een auto zouden moeten vergelijken, zoeken we eigenlijk een MPV, zo’n 7-zitter. Een echte gezinswagen, waar je alles in kwijt kunt en je kunt ook nog eens een vriendje of vriendinnetje of een heel voetbalelftal meenemen. Sexy is het niet en qua rijprestaties zal hij het ook niet winnen, maar daar koop je hem ook niet voor. Het gaat om het gemak en het comfort.

Sexy is het niet en qua rijprestaties zal hij het ook niet winnen, maar daar koop je hem ook niet voor.

Benodigde uitrusting aan boord

Als we een boot vinden die (grotendeels) aan bovenstaande punten voldoet, komt er nog een lijstje wensen bij (we zijn van de lijstjes). Niet elke boot is namelijk zomaar geschikt voor een wereldreis. Hoe meer er van onderstaande al op zit bij aankoop hoe beter, maar we kunnen uiteraard zelf ook dingen (laten) toevoegen: 

  • Zeilen in goede staat: het vervangen van de zeilen is best een flinke uitgave. Dus als er goede zeilen op zitten, is dat heel mooi meegenomen.
  • Kachel: dit heeft niet elke boot, maar is cruciaal als we een winter in Nederland in de boot door willen brengen. Niet alleen voor het comfort, maar ook omdat boten bij kou snel condens ontstaat en dan krijg je overal schimmel. Ugh.
  • Recente elektronische apparatuur: en dan bedoel ik niet de vaatwasser, maar alles wat met navigatie, communicatie en zeilen te maken heeft. Dus een windmeter, autopiloot (die de boot op koers houdt en je dus niet de hele tijd hoeft te sturen), plotter (de tomtom der boten), marifoon en radar.
  • Zonnepanelen en accu’s: voor de groene stroomvoorziening.
  • Watermaker: Een watermaker maakt van zeewater drinkwater. Nu hebben schepen over het algemeen best een flinke watertank, maar het bijvullen ervan is in bepaalde gebieden best een logistieke uitdaging. Een watermaker voorkomt dat je uren zoet bent met het heen en weer varen met jerrycans.
  • Noodvoorzieningen: Veiligheid staat voorop. Daarom hebben we in ieder geval een reddingsvlot en EPIRB (noodbaken dat een signaal uitzet als een schip vergaat) nodig.
  • Bijboot: als je ergens voor anker ligt, is de bijboot je vervoersmiddel naar de bewoonde wereld. Als die er al bij zit, is dat een pré. 

Uiteindelijk is het de Harmony 47 uit 2008 geworden. 

 


Gerelateerd